Grafisch Museum Groningen heet nu: GR-ID

GR-ID, museum voor het realiseren van GRafische IDeeën, staat voor experiment, voor activiteit, voor levendigheid en voor reuring.

Op 16 november 2012 veranderde het Grafisch Museum Groningen in GR-ID, museum voor het realiseren van GRafische IDeeën. In de komende twee jaar wordt een geheel vernieuwd museum gerealiseerd waarin thema’s als letter en beeld centraal staan en waar experiment, activiteit en vernieuwing de boventoon voeren.

geschiedenis – GR-ID, voorheen het Grafisch Museum Groningen, komt voort uit de Groninger Vereniging tot Behoud van Grafische Machines. Deze organisatie spande zich in voor het behoud van de drukapparatuur en het vakmanschap die verloren dreigden te gaan als gevolg van technische ontwikkelingen in de grafische industrie in de jaren ’50 en ’60 van de twintigste eeuw. Allerlei drukmachines werden daartoe her en der in Groningen en omgeving opgeslagen.

In 1983 besloot een aantal geïnteresseerden de vereniging om te zetten in een stichting, die tot doel kreeg een grafisch museum op te richten en in stand te houden. De gemeente Groningen stelde daartoe een in 1929 voltooide voormalige school aan de Rabenhauptstraat beschikbaar. Het pand werd in 1989 voor de symbolische prijs van één gulden van de gemeente gekocht. Daarna werden zowel de inrichting als het exterieur van het pand opgeknapt. Het Grafisch Museum werd in januari 1991 officieel geopend.

toekomst – Bureau Kinkorn uit Tilburg schreef samen met het museum een inhoudelijk masterplan voor de veranderingen die zullen gaan plaatsvinden. GR-ID streeft naar een museum waarin alle ruimtes worden geoormerkt met een thema en waarin kunstenaars en vormgevers worden gekoppeld aan drukkers, zetters en oude drukpersen. Op traditionele persen zullen moderne producten worden vervaardigd onder toeziend oog van het publiek. In het museum zal ruimte komen voor installaties en multimediaprojecten, grafische experimenten en workshops, exposities van vormgeving en beeldende kunst, bijzondere objecten uit de collectie en werk van jonge Groningers. De winkel van het museum wordt vernieuwd, er komt een horecagelegenheid en een ruimte die geschikt is voor borrels en vergaderingen. GR-ID tracht tevens om letterlijk met het museum naar buiten te treden in de vorm van evenementen en streeft naar een intensieve samenwerking met culturele instellingen en ondernemers.

 

presentatie nieuwe naam, 16 november 2012 (Hogeland Films, 1:20)

Van 25 november 2012 t/m 10 februari 2013 is in het GR-ID (Grafisch Museum Groningen) de expositie ‘Do Not Disturb’ te zien, met deurhangers uit hotels in de hele wereld (zie bericht bij boekendingen).



Leave a Response