(T) ‘Mediamatic’ heft bibliotheek op – publiek moet deze collectief/decentraal gaan beheren…

mediamatic1.jpg

Amsterdam 19 juni 2008 — Mediamatic geeft al haar boeken weg. De (e-)cultuur instelling stopt per direct met haar nieuwe media bibliotheek in protest tegen de impasse tussen de Raad van Cultuur en minister Plasterk over de cultuursubsidies. De culturele instelling roept het publiek op de hele boekencollectie te komen halen en zelf goed voor het culturele kapitaal te gaan zorgen. Mediamatic kan dat niet langer alleen.

De impasse tussen Minister Plasterk en de Raad voor Cultuur over de ontwikkeling van een basisinfrastructuur voor de kunsten leidt tot een stap terug in plaats van vooruit. En wij willen innoveren en ontwikkelen, stelt Willem Velthoven, directeur van Mediamatic.  Ik wil niet terug naar dezelfde situatie als 2003. Want dat dreigt voor ons het resultaat te zijn. We wachten niet af en concentreren ons op de scherpe kerntaken. Een eigen bibliotheek wordt een luxe die we ons niet kunnen permitteren, aldus Velthoven.

Daarom doet Mediamatic een beroep op het publiek om zelf de bibliotheek te gaan beheren. Zij roept iedereen op om de collectie van boeken, tijdschriften en multimedia gratis te komen halen.  Dat kan op zaterdag 28 juni van 16.00 tot 21.00 en op zondag 29 juni van 12.00 tot 17.00 uur, in het kantoor van Mediamatic in het Post CS gebouw, Oosterdokskade 5, vijfde verdieping. Er is ook muziek en een boekenbar.

De enige voorwaarde voor de gratis boeken is dat de persoon (kosteloos) lid wordt van de Mediamatic website. En dat hij of zij moet beloven het boek uit te lenen als een ander lid er om vraagt.  Zo ontstaat een gedistribueerde bibliotheek.  De boeken en de nieuwe eigenaren blijven toegankelijk via de Mediamatic website.

Sociaal netwerk voor boeken
Voordeel van de gedistribueerde bibliotheek is dat de boeken liefdevol worden beheerd. “Omdat je het boek hebt geselecteerd kan je met een lener ook discussiëren over de inhoud of deze van te voren informeren over de strekking van het boek”, zo betoogt Willem Velthoven “er ontstaat ruimte voor onderling contact tussen de individuele internetgebruikers. De boeken verrijken het sociale netwerk”.

De collectie van Mediamatic is 25 jaar oud en bestaat uit duizenden boeken over nieuwe media, kunst, cultuur & design, tijdschriften (zoals het culttijdschrift Mondo 2000) en multimedia waaronder filmopnamen van de eerste Doors of Perception conferentie uit 1994.

(Bovenstaande tekst uit persbericht 19 juni 2008)

Tijdschrift
Mediamatic houdt zich al jaren bezig met nieuwe media en het kunstzinnige / experimentele gebruik daarvan. Vanaf 1986 werd regelmatig een periodiek uitgegeven onder de naam Mediamatic. Vanaf 1993 werd daar bij elk nummer een cd-rom toegevoegd. In 1995 werden de gedrukte versies gestaakt en sindsdien wordt onder de titel Mediamatic Off-Line een onregelmatig verschijnende reeks cd-rom en dvd-projecten gepubliceerd.

mediamatic2.jpg

Links het eerste nummer van Mediamatic uit 1986. Rechts het laatste gedrukte nummer, Vol. 9 nr 4 uit 1995.



Leave a Response