‘Calvijn!’ – Het Calvijnjaar 2009 verrassend van start met calvinistische glossy
Boekendingen zal aandacht besteden aan relevante onderdelen van het programma.
–
Glossy Calvijn!
een personality magazine over de staat van het Nederlands Calvinisme heden ten dage
Als eerste aandacht voor een verrassend magazine dat vanaf 16 januari in de tijdschriftschappen van de boekhandels ligt.
Het idee is ontwikkeld/vormgegeven door een jonge kunstenares uit Middelburg, Sela©, die met het idee kwam om – naast alle officiële herdenkingen – een glossy tijdschrift uit te brengen: de ‘Calvijn!’.
Inspelend op de trend van Personality-magazines rondom bekende Nederlanders wordt Calvijn neergezet als fenomeen, wiens gedachtegoed in Nederland anno 2009 nog springlevend is.
Het is een aantrekkelijk blad geworden waarin je bekende namen tegenkomt, zoals onder meer Freek de Jonge met email-mijmering over Calvijn, Antoine Bodar wordt geïnterviewd (en staat op mooie foto in zijn bibliotheek), Jan Baan over het verzamelen van zeventiende-eeuwse kunst, Michaël Zeeman in gesprek met de Amerikaanse historicus James Kennedy, Herman Pleij die betoogt dat Nederland helemaal niet typisch calvinistisch is.
Maar ook artikelen als ‘Obama van de zestiende eeuw’, en een ’test’ of u wel of geen ‘calvinist’ bent.
Calvijn! is uitgegeven door Boekencentrum Uitgevers.
–
Update 14-01-2009 > De belangstelling voor deze uitgave blijkt onverwacht enorm groot te zijn. De eerste oplage was snel uitverkocht en de uitgever werkt aan een tweede druk