Covers with books (55) – filosoof in misdaadroman…

covers55-1.jpg

In februari verscheen bij uitgeverij Q (Querido) het boek Kritiek van de criminele rede van Michael Gregorio.

Het is de Nederlandse vertaling van het debuut van het schrijversechtpaar Michael & Daniela De Gregorio, Critique of criminal reason, dat in 2006 werd uitgegeven bij Faber & Faber (UK).

Op het omslag is een detail afgebeeld van onderstaand schilderij van Sebastian Stoskopff (1597-1657), Still life with a Skull and an almanac.

covers55-2.jpg

De vormgever werd hierbij (waarschijnlijk) geïnspireerd door de Japanse uitgave van dit boek, waarbij dezelfde afbeelding wordt gebruikt. vovers55-3.jpg

Gedeelte van de tekst op de achterflap

Het verhaal speelt zich af in het Pruisische rijk begin 1804, tijdens een strenge winter. Hanno Stiffeniis is een jonge magistraat wiens hulp wordt ingeroepen bij het oplossen van een serie moorden in Köningsberg, woonplaats van de beroemde filosoof Immanuel Kant. Zeven jaar geleden heeft Hanno (destijds ook student van Kant) deze plaats verlaten en met gemengde gevoelens keert hij terug.Wat volgt is een spannend moordonderzoek, waarbij Stiffeniis wordt bijgestaan door Immanuel Kant zelf en enkele andere tot de verbeelding sprekende personages. Terwijl een deel van de bevolking als oorzaak naar de duivel wijst, menen anderen dat spionnen van Napoleon een rol spelen. Het wordt Stiffeniis niet gemakkelijk gemaakt. Alsof het niet genoeg is, komt ook een indringende gebeurtenis uit zijn vroegere leven bovendrijven; een emotionele familiezaak die buitengewoon knap in het verhaal wordt verweven.

De titel is een verwijzing naar eerdere werken van filosoof Kant. Kennis hiervan is niet noodzakelijk, hoewel even op internet surfen geen kwaad kan.

Kritiek van de criminele rede is een boeiende en duistere misdaadroman. Het taalgebruik is niet moeilijk, maar geeft wel blijk van intelligente inzichten op zowel psychologisch als filosofisch niveau. Het is evident dat de auteurs gedegen onderzoek hebben gedaan naar de historische achtergrond waartegen deze roman is gesitueerd. Tevens is het bijzonder knap dat ze elke vorm van droge feitenopsommingen weten te vermijden en de lezer toch een goed tijdsbeeld geven. De dialogen zijn sprankelend en de personages bijna levensecht.

Hieronder nog twee andere boeken waarbij het stilleven van Stoskopff is gebruikt.

covers55-5.jpg
Der Goldkocher van Roland Adloff, Eichborn 2002.
covers55-4.jpg
La Peau de chagrin van Honoré de Balzac, Gallimard 1974.