Kerstnummer Grafisch Nederland over (bijna) honderd jaar Kerstnummers

Grafisch Nederland 2007 is een uitgave over Grafisch Nederland – een Kerstnummer over Kerstnummers.

Het jaarlijkse Kerstnummer is een traditie die teruggaat tot 1911. Bijna honderd jaar collectieve promotie, samenwerking, grafische techniek en vormgeving.

kerstnr1951.jpg kerstnr1979.jpg kerstnr2000.jpg
Kerstnummer 1951 Kerstnummer 1979 Kerstnummer 2000

In het verleden was de uitgave bekend als het Kerstnummer van het Drukkersweekblad. In de periode 1952-1968 van Drukkersweekblad en Autolijn en daarna als het Kerstnummer van Grafisch Nederland. Het wordt uitgegeven door de Grafische Cultuurstichting, onderdeel van de Koninklijke Vereniging van Grafische Ondernemingen KVGO. Het blad is voor liefhebbers van druktechniek altijd een geliefd verzamelobject.

Grafisch Nederland 2007 is een feest der herkenning, voor iedereen, door de beelden van en uit de Kerstnummers en ook door de honderden namen van bekende auteurs, ontwerpers en fotografen. Emmy Andriesse, Ed van der Elsken, Aart Klein en Cas Oorthuys werkten allen mee aan een Kerstnummer. En bekende auteurs zoals Boudewijn Büch, Piet Grijs, Willem Frederik Hermans, Cees Nooteboom en Nico Scheepmaker. Ministers als Irene Vorrink en Neelie Smit-Kroes zorgden voor een voorwoord. En wat te denken van de zeshonderd bedrijven die de Kerstnummers maakten of als leverancier betrokken waren? Zonder hen was het allemaal niet mogelijk geweest. Ze zijn allemaal vermeld in Grafisch Nederland 2007.

Het boek telt 208 pagina’s en is verpakt in een foedraal dat als verzend- en geschenkverpakking dient en als blijvende bescherming.
Als u niet tot de gelukkigen behoort die het nummer als relatiegeschenk ontvangt, kunt u het kopen bij de Grafische Cultuurstichting. maar spoed is geboden. De officiële verkoopprijs is euro 49,95 incl. btw. Bestellen voor 1 december levert 10 euro voordeel op.



Leave a Response