NRC Handelsblad 40 jaar – Jubileumkrant op zaterdag 2 oktober en 2 gratis e-books…

nrc-40.jpg

NRC Handelsblad is voor het eerst verschenen op 1 oktober 1970. De nieuwe avondkrant is ontstaan uit een fusie van twee oude, noodlijdende dagbladen: de ‘Nieuwe Amsterdamsche Courant’ het Algemeen Handelsblad uit 1828 (oprichter J.W. van den Biesen) en de Nieuwe Rotterdamsche Courant (oprichter Henricus Nijgh) uit 1844.

Nu, 40 jaar later is NRC Handelsblad is nog steeds een onafhankelijke kwaliteitskrant. En dat wordt gevierd met een bijzondere jubileumeditie. De zaterdagkrant van 2 oktober 2010 is gewijd aan het 40-jarig bestaan en dat zal vooral in het NRC Magazine te merken zijn met onder meer stukjes van de lezers over hun krant.

Twee bijzondere boeken
Ter gelegenheid van de 40ste verjaardag verschijnen er twee uitgaven die de krant – zeer modern – digitaal ter beschikking van de lezers stelt (kijk hier). Beide boeken zijn als pdf te downloaden of online te lezen d.m.v. het Issuu systeem.

Boekendingen heeft Issuu al eerder gepromoot en het wordt steeds meer toegepast. Omdat het een ‘open’ systeem is en met anderen gedeeld kan worden, kunt u de twee boeken ook al op BD inkijken (klik op de covers om ze full-screen door te kijken).

Het eerste boek is ‘Twee kranten, twee paleizen’, waarin Pien van der Hoeven de twee gebouwen belicht, waar in de vorige eeuw de Nieuwe Rotterdamse Courant en het Algemeen Handelsblad werden gemaakt. Omdat de redacties toen nog in de nabijheid van de technische apparatuur moesten werken, ging het om grote industriële paleizen. Ze zijn nu door de kranten verlaten, maar staan er nog steeds: aan de Witte de Withstraat in Rotterdam en aan de Nieuwezijds Voorburgwal in Amsterdam.

[issuu layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml showflipbtn=true documentid=100929113445-774dd508d3d741e88aeb35d6813f150e docname=nrc_handelsblad_40_jaar_ebook username=nrchandelsblad loadinginfotext=Twee%20kranten%2C%20twee%20paleizen%20-%20Over%20de%20oorsprong%20van%20NRC%20Handelsblad showhtmllink=false tag=nrc width=420 height=297 unit=px]

Het tweede boek is getiteld: ‘Scherpe letters, 40 jaar vorm van NRC Handelsblad’ van Paul Steenhuis.
Scherpe Letters schetst de veranderende vorm van de krant en diverse bijlagen, de ontwikkeling van techniek en nieuwe manieren waarop lezers informatie tot zich willen nemen. Met veel illustraties en een selectie van meer dan honderd van de mooiste of meest interessante pagina’s van NRC Handelsblad van de afgelopen veertig jaar.

[issuu layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Flight%2Flayout.xml showflipbtn=true documentid=100929112015-c17152c45d4a451fb88125f49146d694 docname=nrc_handelsblad_40_jaar username=nrchandelsblad loadinginfotext=Scherpe%20letters%20-%2040%20jaar%20vorm%20van%20NRC%20Handelsblad showhtmllink=false tag=nrc width=420 height=295 unit=px]

Een prima initiatief van de NRC om deze uitgaven zo toegankelijk te maken, het stimuleert de ware liefhebber om de boeken snel te bestellen, want dit willen we natuurlijk lekker als gedrukt exemplaar in de kast hebben.

  • Boeken bestellen in de NRC-webwinkel

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *