Mooie plaatjes! Gebruik van prenten bij het lager onderwijs in de 19e eeuw – Symposium 19 april 2011

symposium-plaatjes-2011.jpg

Op 19 april 2011 wordt door de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam een onderwijshistorisch symposium georganiseerd over het gebruik van prenten bij het lager onderwijs in de 19e eeuw. Het symposium vindt plaats in de Doelenzaal van de Universiteitsbibliotheek van de UvA, Singel 425, Amsterdam, van 14.00–17.00 uur.

Aanleiding voor het symposium is de afronding van een project bij de Bijzondere Collecties dat tot doel had om de ruim 10.000 negentiende-eeuwse boeken uit het Nederlandsch Schoolmuseum te catalogiseren en deels te digitaliseren.

Al lange tijd krijgen kinderen op school mooie plaatjes als beloning voor een geleverde prestatie. Het begint al in de zeventiende eeuw met centsprenten. Pas in de negentiende eeuw worden plaatjes ook gebruikt als leermiddel. De weg hiervoor komt vrij door het inzicht dat de heersende instampmethode verbalisme in de hand werkt: het geleerde blijft vaag en abstract; kleefwereld wint het van leefwereld. Onderwijs moet aanschouwelijk zijn, zodat het kind de gelegenheid krijgt om waar te nemen met zoveel mogelijk zintuigen: het oog, het oor, de neus, de smaak en de tastzin. Het is niet altijd mogelijk de te onderwijzen zaak levensecht in school te brengen of omgekeerd de school naar de zaak. In dat geval is een afbeelding een heel goed vervangingsmiddel.

Sprekers

prof. dr. J.G.L. Thijssen, emeritus hoogleraar Onderwijskunde
drs. R. Jansma, historisch pedagoog, Bijzondere Collecties UvA
A. van Tiggelen, student Kunstgeschiedenis en Boekwetenschap
dr. J. Dane, historicus, Nationaal Onderwijsmuseum

  • Samenvattingen van de lezingen

Ter afwisseling van de lezingen declameert Max van Egmond kindergedichten.

  • Zie voor meer informatie over het programma en aanmelding

reizen-brugsma-1863.jpg
Reizen. Plaat van Berend Brugsma, 1863

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *