Einde voor glossy cultuurmagazine Hollands Diep

In maart 2007 begon het tweede leven van het Nederlandse magazine Hollands Diep. Geïnspireerd op zijn veelbesproken voorganger in de jaren zeventig wordt het een ‘glossy magazine over cultuur en opinie’. Hollands Diep wil vooral een ‘eigenzinnig, lichtvoetig kwaliteitsblad’ zijn, aldus hoofdredacteur Robbert Ammerlaan (directeur/uitgever van De Bezige Bij). Het tijdschrift ging van start met een oplage van 80.000 exemplaren.

In datzelfde jaar werd Hollands Diep winnaar van de Mercur Lancering van het Jaar 2007

Hollands Diep’ is een uniek concept. Om een blad over cultuur in de breedste zin van het woord te brengen, heb je visie nodig. Als je er dan ook nog voor durft te kiezen om het als een uitzonderlijk fraai vormgegeven glossy te lanceren, heb je moed en getalenteerde bladenmakers nodig. Blijkbaar waren deze kwaliteiten ruimschoots aanwezig want ‘Holland Diep’ is in alle opzichten geslaagd. ‘Hollands Diep’ is authentiek en volkomen zichzelf en daarmee echt een aanvulling in het tijdschriftenschap.

En nu onthulde de Volkskrant vandaag het droeve bericht dat ‘de stekker eruit gaat’:

Karin van Gilst, directeur van Weekbladpers, de uitgeverij van de glossy: ‘De advertentiemarkt heeft ons parten gespeeld. In het huidige culturele klimaat hebben de culturele instellingen die bij ons adverteren met teruglopende budgetten te maken. Er was geen zicht op verbetering. Erg jammer hoe het gelopen is. We hebben vijf jaar lang met veel plezier het tijdschrift gemaakt.’
(zie bericht 17 november 2011)

Het jubileumnummer 25 ligt nu in de winkel (afb.) en het decembernummer zal als laatste verschijnen.

Jammer.

  • website Hollands Diep

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *