De Slegte nog steeds niet op het goede spoor en zoekt vergeefs een overnamekandidaat
Boekhandelsketen De Slegte slaagt er nog steeds niet in om de organisatie op zo’n manier te laten draaien dat zij kan concurreren tegen de grote tegenspeler bol.com.
Dit blijkt uit een artikel dat vandaag verscheen bij het Financieel Dagblad.
Daarin staat dat het bedrijf – 27 winkels in Nederland en België, 250 man personeel en meer dan 20 miljoen omzet – vergeefs geprobeerd heeft een koper te vinden die als strategische partner vooral de internetverkoop zou kunnen verbeteren.
Er is, zonder resultaat, ondermeer contact geweest met boekhandelsketen Selexys en boekenclub ECI. Bedrijven die wel belangstelling hadden waren vooral uit op de winkelpanden, maar hadden geen enkele affiniteit met het boekenvak. De Slegte wil er echter alles aan doen om als boekhandel overeind te blijven.
“Een externe aandeelhouder zou bij De Slegte aan twee belangrijke eisen moeten voldoen. De nieuwe participant zou een uitgesproken visie moeten hebben op de benutting van internet en tegelijk bereid moeten zijn het eigen karakter van de boekhandel te bewaren. ‘Het is een honderd jaar oude onderneming met een eigen signatuur. Daar hecht de familie veel waarde aan’, zegt De Kock. Om de betrokkenheid te waarborgen zou Jan Bernard de Slegte een aandelenbelang behouden als er een koper was gevonden.”
Al in 2006 werd duidelijk dat er problemen waren toen er filialen gesloten werden in Alkmaar, Amersfoort, Breda en Dordrecht. Toen was er ook al sprake van tegenvallende verkopen en toenemende concurrentie van internet.
Eind 2008 heropende de vestiging in Den Haag met een De Slegte nieuwe stijl. Maar ook deze smaakvolle restyling leverde kennelijk niet de verwachte omzetstijging op, want de aangekondigde restyling van de andere winkels is nooit van de grond gekomen.