Graphic Design Museum Breda wordt MOTI – museum of the image

Op 11 juni 2008 werd het Graphic Design Museum Breda geopend (zie bericht). Na drie jaar verbouwen beschikte Breda over:

… het eerste museum ter wereld dat zich specifiek richt op grafische vormgeving. Een instituut dat tegelijkertijd fungeert als nationaal museum, kenniscentrum, onderwijsomgeving, winkel voor beeldcultuur, ontwerperscafé en productiehuis voor grafische vormgeving. Het Graphic Design Museum biedt een internationaal podium voor gevestigde ontwerpers en is tevens een springplank voor nieuw toptalent.

Nu, drie jaar later, zegt directeur Mieke Gerritzen:

“de huidige naam dekt de lading niet van wat het museum nou eigenlijk precies doet. De term grafische vormgeving roept associaties op met de grafische industrie die wortelt in de 20e eeuw. Veel mensen denken daarbij aan mooie oude posters. Prima, maar dat is niet waar wij mee bezig zijn. Wij kijken naar de actuele beeldcultuur. Dat is bij uitstek iets van nu, van de 21e eeuw. Bovendien is het veel breder dan waar aan wordt gedacht bij het woord grafisch
(bron: bn DeStem, 5 okt 2011).

Het gaat snel. Werd grafische vormgeving gisteren nog als een ambacht gezien, beoefend door vakmensen, nu is de visie van MOTI : wat doe jij met beeld en wat doet beeld met jou?

Iedereen is bewust of onbewust tegenwoordig bezig met beeld. Van YouTube-filmpjes tot Hema-fotoboeken die zelf worden gemaakt. En van games tot modeprints. Beeld maakt onlosmakelijk deel uit van het dagelijks bestaan. “Wij kijken naar wat er is en gaan dan de diepte in. Plaatsen de huidige beeldcultuur in historisch perspectief. Waar komt het vandaan?”

“MOTI staat voor veel meer dan exposities alleen. MOTI wordt een merk. Op internet, bij discussies, bijeenkomsten. Met in de toekomst zelfs eigen producten.”

De nieuwe naam MOTI wordt op 9 december 2011 geïntroduceerd. Men verwacht een groei in de bezoekersaantallen van nu 50.000 tot straks 100.000 per jaar.

Vlaggenparade bij de opening van het museum in 2008 (foto BD)



Leave a Response